Arbeidsdeskundig onderzoek

Is een werknemer langdurig ziek of is er vanaf het begin geen perspectief op herstel? Dan is het tijd voor arbeidsdeskundig onderzoek. Binnen de re-integratie ben je als werkgever verplicht om alle mogelijkheden van re-integratie te onderzoeken. Op basis van het arbeidsdeskundig onderzoek geeft de arbeidsdeskundige van Verein onafhankelijk advies voor re-integratie.

Ons arbeidsdeskundig onderzoek bestaat uit:

• Een gesprek met de werknemer
  • Een gesprek met de werkgever
  • Afrondend drie gesprek met een voorlopige conclusie
  • Onafhankelijk advies in een (concept)rapport
adviseurs sociale zekerheid aan vergadertafel

Wat is een arbeidsdeskundig onderzoek?

Wanneer een medewerker ziek is, heeft de werkgever te maken met wettelijke verplichtingen en regels. Niet alleen is de werkgever verplicht tot loondoorbetaling gedurende de eerste 2 jaar, ook is de werkgever verantwoordelijk voor de re-integratie van de werknemer. Daarin wordt ook een actieve rol van de werknemer verwacht.

Om de (financiële) schade voor zowel werkgever als werknemer te beperken, wordt een arbeidsdeskundig onderzoek ingesteld. Hieruit volgt een conclusie en advies voor re-integratie.

De arbeidsdeskundige beoordeelt opeenvolgend de volgende punten:

1. Kan de werknemer terug naar het eigen werk? Oftewel, is het eigen werk nog passend?
  2. Is het eigen werk passend te maken? Met bijvoorbeeld materiële of organisatorische aanpassingen?
  3. Is er ander passend werk bij de huidige werkgever? Welke functies zijn er nog meer in huis die eventueel geschikt zijn voor de medewerker en bijbehorende beperkingen?
  4. Welke mogelijkheden zijn er om de werknemer naar ander werk bij een andere werkgever te begeleiden?

Het advies van de arbeidsdeskundige is niet bindend, maar vormt vaak de basis voor het maken van goede afspraken tussen de werkgever en de werknemer, omdat het advies van onze arbeidsdeskundige altijd onafhankelijk en objectief is. Het doel is een succesvolle re-integratie voor de medewerker, waarbij alle belangen behartigd worden.

Wanneer start een arbeidsdeskundig onderzoek?

Je kunt een arbeidsdeskundig onderzoek in gang zetten vanaf het moment dat een werknemer ziek is geworden. Hier wordt vaak voor gekozen als het er vanaf het begin op lijkt dat er geen spoedig herstel zal zijn. En er bijvoorbeeld onduidelijkheid is over de mogelijkheden in arbeid. Je kunt ook op een later moment een arbeidsdeskundige inschakelen.

Waarom een arbeidsdeskundige van Verein?

We geloven dat iedereen voldoening, waarde en energie uit zijn werk moet kunnen halen. Ook als het tegenzit, bijvoorbeeld door ziekte of een ongeval. We zoeken naar een oplossing die voor alle partijen het beste werkt, met oprechte aandacht voor de mens.

Arbeidsdeskundige

Bekijk ook

verzuim training en opleiding icoon

Arbeidsdeskundige begeleiding

In het geval van letselschade vertegenwoordigt een arbeidsdeskundige de belangen van drie partijen: de werknemer, de werkgever en de verzekeraar. Met als doel: succesvolle terugkeer naar werk.

jurist sociale zekerheid icoon

Bezwaar loonsanctie

Krijg je een loonsanctie van het UWV? Ontdek jouw mogelijkheden tot het indienen van bezwaar. Onze arbeidsdeskundige helpt om te bepalen of een bezwaar mogelijk is en hoe je de loonsanctie kunt bekorten.

Neem contact op

Heb je een vraag?

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.