Bezwaar loonsanctie

Krijg je als werkgever een loonsanctie opgelegd door het UWV, dan kun je hier bezwaar tegen maken. Hoe weet je of jouw bezwaar tegen de loonsanctie geldig is en hoe overtuig je het UWV? Onze arbeidsdeskundigen helpen daarbij.

Je ontvangt een loonsanctie als je volgens het UWV als werkgever onvoldoende inspanningen hebt verricht in het re-integratieproces van de werknemer. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, maar de meest voorkomende redenen voor een loonsanctie zijn:

• De werkgever sluit het eerste spoor traject te vroeg af
  • De werkgever zet te laat het tweede spoor traject in
adviseurs sociale zekerheid aan vergadertafel

Wat houdt de loonsanctie van het UWV in?

UWV houdt in de gaten of jij als werkgever alles doet wat er wettelijk gezien van je verwacht wordt in het re-integratieproces. Is UWV niet tevreden, kan UWV een verlengde loondoorbetalingsplicht van (maximaal) 52 weken opleggen. Dat is de loonsanctie. Je betaalt dan als werkgever nog tot maximaal één jaar extra loon aan de zieke werknemer.

Ook wordt de WIA-uitkering door de loonsanctie uitgesteld. In die periode wordt er van de werkgever en werknemer verwacht dat er extra inspanningen worden verricht voor re-integratie. Voor de werkgever is een loonsanctie vervelend, door de extra kosten en de langere begeleiding die nodig is. Voor de werknemer is het vooral vervelend dat er langer onduidelijkheid bestaat over zijn of haar herstel en/of uitkering.

Hoe maak je bezwaar tegen loonsactie?

Je kunt als werkgever bezwaar tegen de loonsanctie indienen. We adviseren om altijd naar de mogelijkheden en onmogelijkheden te kijken. Dit kan jou als werkgever en de werknemer veel geld en energie besparen. Onze arbeidsadviseurs kunnen daarbij helpen.

We onderzoeken de details van de loonsanctie:

• Wat is de reden dat het UWV een loonsanctie oplegt?
  • Wat omschrijft het UWV en klopt dat met het verzuimdossier?
  • Moeten we iets onderbouwen voor een geldig bezwaar loonsanctie?
  • Welke eventuele reparaties kunnen we uitvoeren voor een bekorte loonsanctie?

Als we geloven dat het bezwaar geldig is, dienen we deze in bij UWV. Moeten er reparaties worden uitgevoerd, dan kunnen we daarbij ondersteunen zodat de loonsanctie zo spoedig mogelijk kan worden stopgezet. We blijven uiteraard ook na afloop beschikbaar voor uitleg en ondersteuning.

Waarom Verein?

De arbeidsdeskundigen van Verein zijn – zoals alle arbeidsdeskundigen zouden moeten zijn – altijd onafhankelijk. We geloven dat iedereen voldoening, waarde en energie uit zijn werk moet kunnen halen. Ook als het tegenzit, bijvoorbeeld door ziekte of een ongeval. We zoeken naar een oplossing die voor alle partijen het beste werkt, met oprechte aandacht voor de mens. We hanteren een aanpak die zichtbaar voor duurzaam resultaat zorgt!

Arbeidsdeskundige

Bekijk ook

casemanagement icoon

Arbeidsdeskundig onderzoek

Is een medewerker langdurig ziek? Dan onderzoekt de arbeidsdeskundige wat de beste weg is naar re-integratie.

verzuim training en opleiding icoon

Arbeidsdeskundige begeleiding

In het geval van letselschade vertegenwoordigt een arbeidsdeskundige de belangen van drie partijen: de werknemer, de werkgever en de verzekeraar. Met als doel: succesvolle terugkeer naar werk.

Heb je een vraag?

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.