Arbeidsdeskundige

Onze arbeidsdeskundigen ondersteunen met advies, coaching en beoordelingen op het gebied van werk en inkomen. Met als doel: Iedereen moet voldoening, waarde en energie uit zijn werk kunnen halen! Verein staat voor dichtbij, betrokken en met het oog voor de mens.

Arbeidsdeskundige

Wat onze Arbeidsdeskundigen doen

casemanagement icoon

Arbeidsdeskundig onderzoek

Is een medewerker langdurig ziek? Dan onderzoekt de arbeidsdeskundige wat de beste weg is naar re-integratie.

verzuim training en opleiding icoon

Arbeidsdeskundige begeleiding

In het geval van letselschade vertegenwoordigt een arbeidsdeskundige de belangen van drie partijen: de werknemer, de werkgever en de verzekeraar. Met als doel: succesvolle terugkeer naar werk.

jurist sociale zekerheid icoon

Bezwaar loonsanctie

Krijg je een loonsanctie van het UWV? Ontdek jouw mogelijkheden tot het indienen van bezwaar. Onze arbeidsdeskundige helpt om te bepalen of een bezwaar mogelijk is en hoe je de loonsanctie kunt bekorten.

Over de arbeidsdeskundigen van Verein

Onze arbeidsdeskundigen ondersteunen werkgevers, verzekeraars en werknemers door te adviseren, coachen en beoordelen wanneer er sprake is van verminderde belastbaarheid. Zij voeren arbeidsdeskundig onderzoek uit en begeleiden bij re-integratie: een succesvolle terugkeer naar het oorspronkelijke werk of naar een andere werkplek die beter aansluit bij de mogelijkheden.

Wat doet een arbeidsdeskundige?

De arbeidsdeskundige geeft antwoord op vragen als:

• Kan je als werknemer terugkeren in het eigen werk?
  • Zijn er eventueel aanpassingen te maken in het eigen werk?
  • Zijn er bijvoorbeeld andere mogelijkheden binnen de organisatie?
  • Of zijn er mogelijkheden buiten de organisatie?

Ook doet de arbeidsdeskundige onderzoek naar:

• Hoe zwaar is het werk eigenlijk?
  • Zijn er hulpmiddelen of voorzieningen nodig om het werk goed uit te kunnen voeren?
  • Kunnen de werkplek, taken en functies eventueel aangepast worden als het arbeidsvermogen van de werknemer (tijdelijk) lager is?

cirkels
    arbeidsdeskundige achter een laptop

Wanneer schakel je een arbeidsdeskundige in?

Wanneer een werknemer verminderd belastbaar is, kan jou dat als werkgever veel tijd, energie en geld kosten. Voor alle partijen is een spoedig herstel en terugkeer naar het werk gewenst! De mogelijkheden en oplossingen zijn niet altijd voor de hand liggend. Een arbeidsdeskundige kan hierbij van onafhankelijk advies voorzien.

Zo kunt u bijvoorbeeld worden ondersteund bij het in kaart brengen van de overschrijdingen in het werk om zo met hulpmiddelen of aanpassingen de overschrijding weg te nemen. Dat kan in het eigen werk zijn, of ander werk binnen de organisatie. Het kan ook blijken dat een andere functie binnen de organisatie van de werkgever niet aansluit, of zelfs werk bij een andere werkgever mogelijk beter aansluit bij het resterend arbeidsvermogen van de werknemer.

Een arbeidsdeskundige kan:

• Een goede afweging maken tussen belasting in werk en belastbaarheid van uw werknemer
    • Ondersteunen bij het voorkomen van blijvende arbeidsongeschiktheid
    • Zoeken naar mogelijkheden in het werk en werkvermogen van de werknemer, om zo terugkeer naar werk te bevorderen